Vakantie Frankrijk 2022

9 augustus 2022 - Bordeaux, Frankrijk

Via de westkust van Frankrijk naar Bordeaux. Vanuit Bordeaux voor een kort bezoek naar Monsieur Bergerac. Vlug door naar Agen.  Dan een bezoek aan Faugères - Beziers, een B&B van een paar Hollanders bezoeken. En uiteindelijk naar Saint-Cyr-sur-Mer. Hier blijven wij een week hangen in een appartement vlak aan het strand van de Middellandse Zee. Niet alle foto's kunnen helaas worden geplaatst, omdat ik, de schrijver van deze blog, een kaartlezer is vergeten mee te nemen....! Dus de foto's gemaakt met de mobiele telefoons van ons worden hier aan jullie getoond :-)

Le Premier Jour 5 augustus 2022
De eerste dag zit er op! Rond 15.15 uur in Étaples sur Mer, Frankrijk. Van oudsher een vissersplaats aan Het Kanaal. Hier is heel mooi de invloed van eb en vloed te zien in de haven. Bij onze eerste wandeling zag je het vloed worden. Best pittige stroming landinwaarts. Om een idee te geven waar we zitten: Vlakbij de rode pijl op het kaartje hieronder.

Een weetje via Wikipedia:
Étaples (Nederlands: Stapel) is een gemeente in het Franse departement Pas-de-Calais (regio Hauts-de-France) en telt 11.177 inwoners (1999). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Montreuil. Étaples ligt aan de Opaalkust, een door de botanicus en schilder Édouard Lévêque (1857-1936) in 1911 bedachte benaming.

Na de korte wandeling even een tukje gedaan...! Hierna heerlijk gegeten bij een echt goed visrestaurant. Uitzicht op de haven. Het is nu ondertussen eb geworden.

onderweg_tegelwijsheidkaartje Etaples kaart_etaples Les-Pecheur-dEtaples

Le deuxième jour 6 augustus 2022

Na een ontbijtje, en het natuurlijk meenemen van 2 chocolade broodjes in een rood servet, zijn we vertrokken richting Le Mont Saint Michel. Een toeristische trekpleister aan de Franse kust van Normandië.

Weer een wikipedia weetje:
Le Mont-Saint-Michel was drie keer etappeplaats in de wielerkoers Ronde van Frankrijk. In 1990 won er de Belg Johan Museeuw en in 2013 de Duitser Tony Martin. In 2016 startte de Ronde van Frankrijk in Le Mont-Saint-Michel met een etappe naar Utah Beach. Een passage aan werelderfgoed Mont Saint-Michel is een toeristische trekpleister.

Duidelijk zijn de gevolgen van Covid19 te zien. Van de uitbater van ons hotel hoorde we ook dat zij geen personeel kon krijgen voor de keuken en het restaurant. En vele met haar. Het verval van diverse horeca gelegenheden is goed zichtbaar. Bye the way: alle horeca en andere faciliteiten bevinden zich achter slagbomen. Alleen met een code, of als je toestemming hebt, kan je het terrein op. Vervolgens kan je dmv een pendelbus, of met de benenwagen, richting Mont Saint Michel. Deze 'berg' is te bereiken via een weg die net hoog genoeg ligt om niet door de vloed te worden overspoeld. Het verschil tussen eb en vloed is 6 meter hoogte. Rotterdam heeft 3 meter hoogte verschil tussen eb en vloed.
De eerste foto hieronder is op de weg naar ons hotel. De 'berg' zie je van ver al liggen. Vervolgens 2 foto's van het droogvallen door de eb. Vier foto's inside de 'berg'. Wat wel heel bijzonder is de architectuur. Zoveel stormen, hoogwater en oorlogen meegemaakt, en het staat er nog steeds. Opvallend zijn de vakwerkhuizen. Het doorkijkje laat zien hoever de zee zich met eb terugtrekt. Van een hollander begreep ik dat de opkomende vloed heel snel gaat en grote stromingen veroorzaakt.  De één na laatste foto is natuurlijk een must....Le Mont Saint Michel bij een zonsondergang....! En last but not least....wij samen, samen met de 'berg'...!

Le Mont Saint Michel op de weg er naar toe 2Le Mont Saint MichelLe Mont Saint Michel bij ebLe Mont Saint Michel insideLe Mont Saint Michel inside 2Le Mont Saint Michel inside 3Le Mont Saint Michel inside 2Le Mont Saint Michel het wadLe Mont Saint Michel

Le Mont met ons

De 3de dag....